Наукова конференція у Музеї “Ювелірне мистецтво – погляд крізь століття”, 2016 р.

21-22 листопада 2016 р. у Національному музеї історії України відбулася чергова наукова конференція “Ювелірне мистецтво – погляд крізь століття”.

Учасники конференції

У 1993 році співробітники Музею історичних коштовностей України – філіалу Національного музею історії України провели перші “Музейні читання” – так назвали конференцію, мета якої – обговорення проблем формування музейних колекцій, результатів археологічних досліджень (від передскіфського часу до середньовіччя), питань історії художньої обробки металу. “Музейні читання” у Музеї історичних коштовностей України стали щорічними і збирають фахівців різного профілю.

У 2005 р. було започатковано тематичні конференції: “Ювелірне мистецтво – погляд крізь віки”, оскільки МІКУ (з 1991 р це абревіатура від офіційної назви: Музею історичних коштовностей України) є основним центром вивчення та зберігання історичних і мистецьких раритетів із дорогоцінних металів та коштовного каміння. Назва конференції говорить про певні акценти у наукових дослідженнях. Але зазначена спрямованість у вивченні матеріалів не звузила коло спеціалістів – археологів, істориків, мистецтвознавців, ювелірів, не послабила їхньої цікавості до наших “Музейних читань”, навпаки – конференції стали міжнародними, адже в їх роботі в різні роки брали участь науковці не тільки з України, але й Білорусі, Росії, Молдови, Грузії, Польщі, Німеччини.

І ось: осінь 2016 р., і знову МІКУ підготував “Музейні читання”. Цього року конференція була Всеукраїнською: в ній взяли участь, крім київських, дослідники з Черкас, Чигирина, Коломиї, Чернігова, Харкова, Дніпропетровська. Було представлено 27 доповідей (35 авторів), відбулися наукові дискусії і на засіданнях, і “в кулуарах”, а як відомо, такі обговорення часто бувають надзвичайно плідними.

На початку роботи конференції ми, за традицією, згадуємо видатних учених, які вже відійшли. Цього року присутні на засіданні віддали данину пам’яті та пошани відомим українським археологам Б.М. Мозолевському та В.І. Бідзілі з нагоди їхнього 80-річчя. Науковці не тільки зробили значний внесок у розвиток української культури, але й сприяли народженню нашого славного музею – “Скарбниці України”. Було б логічно, щоб аналіз наукової спадщини Б. Мозолевського та В. Бідзілі спеціалісти зробили безпосередньо біля експонатів, знайдених експедиціями під керівництвом вчених (пектораль, археологічні пам’ятки з курганів Дніпропетровщини; чаша з Гайманової Могили, знахідки з курганів Запорізької обл. тощо). Ми, оргкомітет конференції, планували проведення всіх засідань саме в стінах нашого музею. Але за наказом гендиректора НМІУ (Т.В. Сосновської) конференція проходила у приміщенні Національного музею історії України. Можливо, ця обставина зменшила число учасників наших “Музейних читань”. Але вона все ж відбулася! І всі учасники відзначили, що всупереч несприятливим умовам, конференція зберегла творче піднесення та високий науковий рівень.

Всі, хто бере участь у наших конференціях, відмічають, що в програмі ніколи не було нецікавих тем. Не можна залишитись байдужим, коли у доповіді представлені архівні документи, які висвітлюють долі людей, що віддавали свої сили на збереження культурних цінностей. Привернули увагу аналіз творів античних ювелірів: семантика образів, технологія виготовлення та поєднання різних видів прикрас; інтерпретація знахідок зі скіфських курганів – оздоб зброї та вузди; секрети давньоруських майстрів, які виготовили унікальну гривну із колекції МІКУ, змістовне наповнення та художні особливості сережок часів Золотої Орди. А як захопили слухачів розвідки про мистецькі процеси, які відбилися у творах XVIII – XX ст. Це і оклади Євангелія, потири, декор яких виконали відомі ювеліри, і згарди – витвори гуцульських народних майстрів. Наш музей може пишатися тим, що ще в 1986 р. започатковане вивчення сучасного ювелірного мистецтва. Завдяки наполегливості тогочасного керівництва Музею історичних коштовностей України в експозиції був створений розділ “Сучасне ювелірне мистецтво України”. Автори, які представляли цю тему, відображали у творах естетику 60-х – 80-х років. На конференції прозвучали доповіді, в яких науковці показали, що ювелірні школи та напрямки того часу стали основою для творчості художників сьогодення.

Отже, впродовж двох днів науковці із різних закладів: музеїв, заповідників, науково-дослідних інститутів мали нагоду зустрітися з колегами, обмінятися думками з приводу нових досліджень в царині історії художньої обробки металів, особливостей ювелірних технік і прийомів (від давнини і до сьогодення), обговорити результати вивчення музейних колекцій, окремих експонатів тощо. Ми не робимо секційних засідань, адже фахівці з вивчення мистецтва різних часів і народів залюбки беруть участь у всіх засіданнях: слухають доповіді колег, дискутують з ними… Насправді, мистецтво живе поза часом і простором!

 <<Вгору